|
Główni Partnerzy Konferencji:
Patronat honorowy:
Sekcja Zrównoważonej Gospodarki Surowcami Mineralnymi Komitetu Górnictwa PAN
Komitet Problemów Energetyki PAN
Patronat medialny:
z cyklu:
"Zagadnienia Surowców Energetycznych e Gospodarce Krajowej"
nt.
"Paliwa dla energetyki - rynki i technologie"
(Zakopane, 7-10 października 2007 r.)
- Konieczne jest opracowanie przez właściwe organy Unii Europejskiej - w ścisłej współpracy z krajami członkowskimi - kompleksowej, spójnej i długofalowej polityki energetycznej UE. Dokument taki powinien odnieść się do źródeł zaopatrzenia w surowce energetyczne i energię, bazy wytwórczej energetyki, infrastruktury energetycznej, rynku energii, produktywności energii i jej oszczędności oraz programów naukowych i badawczo-wdrożeniowych w średnio- i długoterminowych horyzontach czasowych.
- Wieloletnia strategia budowy stanu bezpieczeństwa energetycznego kraju musi uwzględniać zasoby krajowe oraz pozyskanie nowych zewnętrznych źródeł surowców energetycznych. Szczególnie istotną rolę należy też przypisać problemowi oszczędzania energii.
- Państwo powinno spełniać funkcję kreatywną dla budowy programów badawczych dla nowych technologii energetycznych, finansowanych z funduszy unijnych.
- Wyznaczając optymalne kierunki importu surowców energetycznych z uwzględnieniem możliwych do wykorzystania zasobów w aspekcie zagwarantowania bezpieczeństwa i ciągłości dostaw oraz optymalizacji kosztów transportu, należy prowadzić ciągły monitoring stabilności politycznej w regionach dysponujących tymi zasobami. Dotyczy to także wnikliwego śledzenia zachowań dostawców rosyjskich.
- Nowe założenia i cele horyzontalne dla polityki energetycznej Polski muszą być koherentne z nową polityką energetyczną UE, jak i interesem własnym państwa.
- Bezpieczeństwo elektroenergetyczne - tzn. ciągłość i niezawodność zasilania odbiorców w energię elektryczną - jest podstawą bezpieczeństwa energetycznego państwa! Dla zapewnienia bezpieczeństwa elektroenergetycznego (zgodnie z prognozami zapotrzebowania na moc i energię elektryczną) konieczne jest zapewnienie ciągłości dostaw pierwotnych nośników energii (węgiel kamienny i brunatny) dla krajowych elektrowni.
- Energetyka jądrowa musi być uwzględniona w bilansie zaspokojenia potrzeb energetycznych. Energetyka jądrowa powinna też być uwzględniana jako źródło energii w nowoczesnych technologiach czystego węgla (zgazowanie, upłynnianie etc).
- Nieprecyzyjne zapisy prawa stanowią niezwykle uciążliwą barierę dla prowadzenia działalności gospodarczej, zarówno przez firmy państwowe jak prywatne. Należy dokonać oceny prawa geologiczno-górniczego w aspekcie poprawności regulacji dla obecnych uwarunkowań i wprowadzenie stosownej nowelizacji.
- W odniesieniu do Polski należy określić warunki prawne, techniczne, ekonomiczne i ekologiczne dla rozwoju energetyki rozproszonej, a zwłaszcza ciepłownictwa, dla potrzeby szerszego wykorzystania paliw opartych na bazie źródeł odnawialnych.
- Rozwój i rozpowszechnienie technologii energetycznych bazujących na odnawialnych źródłach energii wymaga zdecydowanie szerszego i większego wsparcia dla inwestorów, w tym obcych i prywatnych.
- Należy promować, popularyzować i wdrażać procesy zgazowania jako sposobu na czyste wykorzystanie węgla oraz frakcji energetycznej z odpadów komunalnych, co umożliwi zminimalizowanie emisji gazów oraz ilości odpadów.
- Należy wznowić zaniechaną współpracę planistów rządowych i resortowych ze specjalistami w środowisku naukowo-badawczym, uczelnianym oraz specjalistycznych firm o renomowanej pozycji.
Komisja wnioskowa w składzie:
- Dr Urszula Lorenz (przewodnicząca) - Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN
- Mgr Alojzy Debudaj - Południowy Koncern Energetyczny S.A.
- Prof. Zygmunt Maciejewski - Politechnika Radomska
- Mgr Waldemar Nikodem - Energoprojekt Katowice S.A.
|