|
Główni Partnerzy Konferencji:
Patronat honorowy:
Sekcja Zrównoważonej Gospodarki Surowcami Mineralnymi Komitetu Górnictwa PAN
Komitet Problemów Energetyki PAN
Patronat medialny:
z cyklu:
"Zagadnienia Surowców Energetycznych e Gospodarce Krajowej"
nt.
"Rynki paliw i energii"
(Zakopane, 8-11 października 2006 r.)
- W świetle przewidywanego znacznego zużycia energii w Europie,
wzrośnie też potrzeba importu surowców energetycznych, w tym węgla. Należy
zweryfikować program ograniczania zdolności wydobywczych polskich kopalń -
co umocni bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale też Unii Europejskiej.
Ograniczanie udziału węgla w bilansie energetycznym kraju jest działaniem na
szkodę bezpieczeństwa energetycznego Polski i Europy.
- Dla gospodarki krajowej koniecznym jest wyraźne określenie
źródeł energii pierwotnej możliwych do zagospodarowania na przestrzeni
najbliższych 50 lat, z uwzględnieniem szczególnej roli węgla kamiennego. Nie
ograniczając możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii, takich
jak: biomasa, wiatr i geotermia, węgiel powinien być tym nośnikiem energii,
który zagwarantuje pełne pokrycie rosnących potrzeb energetycznych Polski,
zwłaszcza w zakresie wytwarzania energii elektrycznej.
- Wymagane (pożądane) zmiany w krajowym sektorze paliwowo -
energetycznym muszą uwzględniać ograniczenia gospodarcze i ekologiczne oraz
społeczne skutki przyjęcia określonych rozwiązań, czas niezbędny na ich
realizację oraz bilans środków finansowych.
- Aktualne zasady gospodarowania zasobami złóż węgla kamiennego
doprowadziły w latach transformacji ustrojowej (począwszy od 1989 r.) do ich
drastycznego ubytku - nieprawdziwa informacja o stanie zasobów stwarza
niebezpieczeństwo podejmowania nieprawidłowych decyzji o sposobach
zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego kraju.
- Eksploatowane zasoby węgla brunatnego ulegają wyczerpywaniu,
dlatego już teraz należałoby rozpocząć prace zmierzające do wykorzystania
zasobów legnickich węgla brunatnego (z możliwością jego transportu do
obecnych elektrowni lub budowy nowych jednostek wytwórczych w bezpośrednim
sąsiedztwie złóż legnickich).
- Z punktu widzenia racjonalnej gospodarki węglem oraz ochrony
środowiska należy opracować koncepcję pracy (model technologiczny) zakładu
górniczego w zamkniętym cyklu - tak, aby wszystkie produkty zakładu
górniczego znajdowały właściwe wykorzystanie (zarówno produkty handlowe
węgla, jak i skała płonna).
- Jako sposób na rozwiązanie problemu dywersyfikacji dostaw gazu
i poprawy bezpieczeństwa energetycznego Ministerstwo Gospodarki proponuje
budowę gazociągu z Norwegii oraz budowę gazoportu. Działania te powinny być
wkomponowane w politykę energetyczną Unii Europejskiej. Dotychczas brak jest
jednak takich działań, a poszczególne państwa UE reprezentują przede
wszystkim swoje indywidualne interesy. Polska powinna w tym obszarze wykazać
konkretną inicjatywę, polegającą na opracowaniu założeń wspólnej polityki
energetycznej i przedstawieniu jej do dyskusji na kompetentnym forum Unii
Europejskiej.
- Należy zintensyfikować prace nad nowymi technikami i
technologiami wytwarzania paliw, energii elektrycznej i ciepła,
hierarchizując możliwości ich obecnego wdrożenia ze względu na koszty,
dostępność paliw (składników paliw) oraz uwarunkowania ekologiczne, a
zwłaszcza konieczność ograniczania emisji.
- Handel emisjami należy traktować jako narzędzie wspomagania
realizacji zobowiązań ekologicznych i nie powinien być traktowany jako
"biznes sam w sobie". Zasady dotyczące rozdziału uprawnień do emisji w
systemach handlu emisjami oraz systemy certyfikacji energii elektrycznej i
ciepła nie powinny naruszać (poza wymagane merytorycznie minimum) zasad
obowiązujących na rynkach tych produktów.
- Wciąż zbyt małą wagę przykłada się do znaczenia efektywności
przemian energetycznych na każdym poziomie - począwszy od polityki państwa,
poprzez gospodarkę energetyczną w zakładach, a na gospodarstwach domowych
kończąc. Mechanizmy oszczędzania energii powinny być uwzględniane w procesie
budowy rynku energii, co wskazuje na potrzebę opracowania planu wzrostu
efektywności energetycznej.
- Wdrażaniu programu zmniejszenia energochłonności, zarówno w
gospodarce krajowej, jak i w gospodarstwach domowych, musi towarzyszyć
wprowadzanie przyjaznych wytwórcom i odbiorcom energii elektrycznej
mechanizmów, wspomagających realizację tego programu.
- Przy produkcji energii elektrycznej i ciepła wskazane jest
doprowadzenie do lepszego wykorzystania energii zawartej w odpadach i
osadach- poprzez ich współspalanie (nie powodujące dodatkowych zagrożeń dla
środowiska).
- Opracowując lokalne (gminne) programy zaspokajania
zapotrzebowania na paliwa, energię elektryczną i ciepło należy dążyć do ocen
kompleksowych pozwalających na ilościową i ekologiczną optymalizację,
uwzględniającą poziom cen akceptowalnych społecznie.
- Należy uruchomić pomoc publiczną dla gospodarstw domowych w
zakresie wymiany kotłów. Bez tej pomocy nie można liczyć, że mieszkańcy
cennych przyrodniczo, ale biednych regionów podejmą taki wysiłek finansowy.
- Koniecznym wydaje się stworzenie "listy rankingowej"
odtworzenia mocy energetycznych w miejsce jednostek nieefektywnych i nie
spełniających wymogów sprawnościowych określonych dokumentami europejskimi.
Wykaz takich potrzeb powinien stać się podstawą do planowania działań branż
związanych z budową kotłów, turbin itp.
- Niezbędnym jest również stworzenie - na szczeblu rządowym -
warunków umożliwiających podmiotom energetycznym, odpowiedzialnym za
odtworzenie potencjałów wytwórczych mocy energetycznych będących w ich
zarządzaniu - pomocy w pozyskaniu źródeł finansowania tych inwestycji.
- Doświadczenia płynące z warunków funkcjonowania polskiej
energetyki podczas upalnego lata 2006 r. wskazują na pilną potrzebę
dokonania szczegółowej analizy posiadanych realnych zasobów wytwórczych mocy
energetycznych, eliminując z wykazu mocy osiągalnych jednostki nie
gwarantujące uzyskania z nich produkcji.
- Rozważając praktyczne wdrożenie współspalania biomasy z węglem
nie należy zapominać, iż w szeregu konkretnych przypadków może być to
działanie nieopłacalne ekonomicznie. Ważnym, chociaż wielokroć pomijanym
aspektem jest zachowanie równowagi biosystemu leśnego. Odpady drzewne,
powstające w lasach, od tysiącleci mają tam swoje użyteczne miejsce. Zbyt
dokładne "oczyszczanie" lasów z odpadów drzewnych może powodować - w
dłuższym horyzoncie czasowym - zakłócenia w tym ekosystemie.
- Polska ma co prawda znaczny margines bezpieczeństwa
energetycznego w postaci zasobów węgla i własnych złóż gazu ziemnego,
brakuje natomiast w dalszym ciągu racjonalnej polityki surowcowej
i energetycznej.
Komisja wnioskowa w składzie:
- Dr Urszula Lorenz (przewodnicząca) - Instytut Gospodarki
Surowcami Mineralnymi i Energią PAN
- Mgr Alojzy Debudaj - Południowy Koncern Energetyczny S.A.
- Dr Wojciech Jaworski - Polskie Sieci Energetyczne - Operator S.A.
- Prof. Zygmunt Maciejewski - Politechnika Radomska
|