|
Wnioski z XIX Konferencji
Główni Partnerzy Konferencji:
Patronat honorowy:
Sekcja Zrównoważonej Gospodarki Surowcami Mineralnymi Komitetu Górnictwa PAN
Komitet Problemów Energetyki PAN
Patronat medialny:
z cyklu:
"Zagadnienia Surowców Energetycznych e Gospodarce Krajowej"
nt.
"Zrównoważony rozwój gospodarki energetycznej kraju"
(Zakopane, 9-12 października 2005 r.)
- Przedstawione podczas Konferencji referaty oraz szeroka dyskusja wskazują
na potrzebę pilnej, zasadniczej zmiany dokumentu "Polityka
energetyczna Polski do 2025 roku". Dokument ten w wersji przyjętej
przez Rząd w styczniu 2005 r. nie zabezpiecza istotnych interesów zarówno
kraju, jak Unii Europejskiej.
- Oparcie bezpieczeństwa energetycznego państwa głównie o krajowe zasoby
węgla kamiennego i brunatnego jest uzasadnione nie tylko koniecznością
budowania krajowego rynku pracy, lecz również intensywnym rozwojem nowych
technologii czystej energetyki węglowej. Należy zatem stworzyć zarówno
warunki polityczne, jak i techniczne dla rozwoju tych gałęzi górnictwa
oraz szerokiej implementacji czystych technologii węglowych. W tym celu
jest konieczne:
- opracowanie polityki energetycznej kraju spójnej z polityką wydobycia
i zagospodarowania krajowych nośników energetycznych, w tym zwłaszcza węgla
kamiennego i brunatnego,
- stworzenie europejskiego lobby na rzecz "czystego węgla", w
szczególności z krajami stosującymi węgiel w energetyce (np. Niemcy),
promującego szersze włączenie problematyki węglowej do europejskich
programów badawczych,
- opracowanie operacyjnego programu implementacji "czystych
technologii węglowych", obejmującego niezbędne działania techniczne
zarówno po stronie górnictwa, jak i energetyki, która będzie musiała
spełnić coraz ostrzejsze wymagania ekologiczne,
- stworzenie i realizacja ogólnopolskiego programu racjonalnego i oszczędnego
wykorzystania energii. Porównanie energochłonności PKB Polski z krajami
Unii Europejskiej wskazuje, że tą drogą można pozyskać w Polsce znaczące
ilości energii.
-
Należy na bieżąco analizować światowe osiągnięcia w dziedzinie
"czystych technologii węglowych" w celu ich wykorzystania w
krajowej energetyce. Biorąc pod uwagę obecny stan rozwoju technologicznego
należy rozpatrywać przede wszystkim następujące kierunki:
-
spalanie w kotłach pyłowych przy parametrach nadkrytycznych i ultra-
nadkrytycznych,
-
spalanie w kotłach fluidalnych cyrkulacyjnych przy parametrach
nadkrytycznych,
zaś w perspektywie długoterminowej:
- zgazowanie węgla w zintegrowanych układach parowo - gazowych połączonych
z wytwarzaniem metanolu, który może być zarówno komponentem paliw
silnikowych, jak również paliwem dla ogniw paliwowych,
- spalanie węgla bezpośrednio w tlenie w kotłach pyłowych nowej
konstrukcji oraz technologie pozyskiwania ultra czystego węgla.
Wymienione kierunki rozwoju spalania pozwolą znacząco obniżyć emisję
dwutlenku węgla (o około 20%).
-
Racjonalizacja gospodarki zasobami i potencjałem produkcyjnym górnictwa
węgla kamiennego jest kluczowym problemem przyszłego bezpieczeństwa
energetycznego Polski. Zasoby przemysłowe węgla obniżyły się z około
30 mld ton w 1990 r. do 16 mld ton w 2004 r. głównie z powodu
przekwalifikowywania zasobów na zasoby nieprzemysłowe.
Dla powstrzymania narastającego kryzysu w tej dziedzinie jest konieczne:
- sprawnienie wewnętrznego monitoringu całkowitego kosztu wybierania
poszczególnych parcel zasobowych w kopalniach,
- wdrożenie skomputeryzowanej metody oceny opłacalności wybierania
parcel zasobowych (w tym zwłaszcza tzw. parcel cienkich),
- opracowanie i wdrożenie nowej, powszechnie obowiązującej metody oceny
ekonomicznej efektywności zasobów (również w kopalniach tzw.
"trwale nierentownych"),
- opracowanie i wdrożenie nowego systemu wybierania pokładów, który umożliwiłby
ich opłacalną eksploatację,
- zmodernizowanie technologii podsadzki hydraulicznej i zapewnienie jej pełnej
konkurencyjności z dewastacyjną technologią zawałową - co umożliwi
wybieranie zasobów w filarach ochronnych i partiach zagrożonych tąpaniami,
z równoczesnym lokowaniem w zrobach odpadów kopalnianych i elektrownianych.
-
Wśród priorytetowych zadań polityki energetycznej państwa powinna się
również znaleźć eliminacja z Prawa geologicznego i górniczego
niefortunnego zapisu, wiążącego własność złóż węgla brunatnego z
prywatną własnością przykrywających je "nieruchomości
gruntowej". Na skutek tego zapisu, Skarb Państwa - chociaż jest właścicielem
złóż zalegających poniżej granicy "nieruchomości gruntowej"
- jest pozbawiony praw, które przysługują mu w przypadku podziemnej
eksploatacji złóż lub np. w przypadku budowy autostrad.
-
Zasadnym jest powołanie zintegrowanych struktur górniczo-energetycznych,
obejmujących podmioty górnictwa i energetyki - co umożliwi skuteczną
konkurencję na rynku krajowym z silnymi firmami energetyki europejskiej
oraz ułatwi racjonalizację nakładów proekologicznych zarówno w zakresie
eksploatacji złóż i wzbogacania węgla, jak w energetyce.
-
W strategii budowy programu dywersyfikacji zaopatrzenia w gaz importowany
należy ująć możliwość dostawy gazu z obszaru Iranu i Iraku
transkontynentalnym rurociągiem Nabucco oraz dostawy gazu skroplonego (LNG)
importowanego drogą morską.
-
Należy dążyć do racjonalizacji wykorzystania gazu ziemnego w
gospodarce pamiętając, że jest to cenny surowiec chemiczny, a nie tylko
nośnik energii. Konieczna jest intensyfikacja poszukiwań i wydobycia gazu
z rodzimych zasobów.
-
Istotnym narzędziem budowy stanu bezpieczeństwa energetycznego w
obszarze paliw gazowych jest rozwój koksownictwa i gazownictwa koksowego.
Rozwój generacji gazu koksowniczego istotnie powiększy krajowe zasoby
paliw gazowych.
-
Należy włączyć metan odzyskiwany z odmetanowania kopalń do grona
surowców energetycznych odnawialnych i niekonwencjonalnych, co spowoduje
obowiązek zakupu tego nośnika i zmniejszy emisję metanu (jednego z tzw.
gazów cieplarnianych) do atmosfery i zwiększy bezpieczeństwo pracy w
kopalniach.
-
Należy tworzyć odpowiednie warunki formalno - prawne do rozwoju
energetyki bazującej na źródłach odnawialnych - opartej na sile wiatru,
wykorzystującej energię wód geotermalnych oraz rozwój małych elektrowni
wodnych. Wzrost wykorzystania odnawialnych źródeł energii wymaga
ustawowego i finansowego wsparcia do czasu pojawienia się efektywnych
ekonomicznie technologii wytwarzania energii.
-
W przyszłościowych technologiach energetycznych należy rozważyć
energetykę jądrową. Budowa stanu zaufania publicznego dla energetyki jądrowej
powinna opierać się na rzetelnych informacjach o technologiach
procesowych, ocenie zagrożeń w odniesieniu do zagrożeń występujących w
technologiach tradycyjnych.
-
Właściwe utrzymanie oraz adekwatny do potrzeb rozwój sieci przesyłowych
i dystrybucyjnych, zarówno energetycznych, jak i gazowych jest niezbędnym
elementem budowy bezpieczeństwa energetycznego.
-
Problematyką związaną z prognozowaniem krajowego zapotrzebowania na
energię elektryczną powinny się zajmować zespoły niezależne od
zleceniodawców (oraz niepowiązane z żadnym lobby), mające odpowiednią
wiedzę i doświadczenie z zakresu elektroenergetyki, gospodarki i
makroekonomii - oparte o wieloletnie funkcjonowanie w branży
paliwowo-energetycznej.
-
Dokument rządowy takiej rangi jak "Polityka energetyczna
Polski" powinien być poddany szerokiej dyskusji tak w środowisku
energetyków, jak górników. Przyszłość polskiej energetyki i problemy
jej bezpieczeństwa - to sprawa zasługująca na dyskusję nie tylko w wąskich
gremiach.
-
Sprywatyzowane segmenty systemu energetycznego wymagają wnikliwej
kontroli państwa w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw energii.
Ostatnie katastrofy energetyczne zarówno w Kalifornii, jak i w Europie
dowiodły, że prywatni właściciele przedsiębiorstw energetycznych zbyt
często ponad wszystko preferują zysk, zaniedbując stan urządzeń.
Skład Komisji wnioskowej:
- Dr inż. Urszula LORENZ - Instytut GSMiE PAN - przewodnicząca komisji
- Mgr Alojzy DEBUDAJ - Południowy Koncern Energetyczny S.A.
- Dr inż. Leon KURCZABIŃSKI - Katowicki Holding Węglowy S.A.
- Prof. Zygmunt MACIEJEWSKI - Politechnika Radomska
- Mgr inż. Waldemar NIKODEM - Energoprojekt Katowice
|